8 DAGEN + 04:30:23
Until Black Friday Sale!

Working MOM in Business - on the go -

Working Business Mom - BLOG

OP ZAKENREIS ALS WORKING MOM - HOE ROMANTISCH IS DAT?

Shanghai 18-10/ 22-10

Afgelopen week ben ik naar China gevlogen om onze producten nóg beter te maken en een aantal nieuwe producten te laten ontwikkelen die ik toe wil voegen aan ons assortiment. Ik heb al ruim 10 jaar een fantastische zakenpartner in China, dus ondanks de lange trip, kom ik ook altijd even "thuis". Nou is de reis meestal killing; helemaal omdat ik het altijd in een zo kort mogelijke tijd prop. Ik reis en werk al zoveel, daarom wil ik niet dat mijn kinderen mij onnodig lang moeten missen.

Mijn vluchtschema zag er daarom als volgt uit:

Dinsdag 18-10
Een normale werkdag, ik verlaat het kantoor rond 18:00. Thuis eet ik nog even gezellig met m'n gezinnetje, pak m'n koffer in en vertrek rond 21:00 naar Schiphol. Om 00:15 vlieg ik naar Moskou. Omdat ik nooit kan slapen in een vliegtuig sla ik een nacht over. De vlucht duurt 3 uur en 10 minuten. Op Moskou heb ik een tussenstop van 5 uur en 15 minuten. Wat een ellende…. het is eigenlijk nacht, maar slapen met allerlei langslopende mensen, lukt mij echt niet.

Ready to go!

Inmiddels is het woensdagochtend 09:40. Ik vlieg door naar Shanghai, daar kom ik om 23:15 aan.

Zodra ik de douane door ben loopt alles in sneltreinvaart. De komende dagen word ik volledig in de watten gelegd. Ik hoef niets meer te regelen en nergens meer zelf over na te denken. Het enige wat mij te doen staat is, mijn zaken zo goed mogelijk regelen en alles perfect uitwerken. Mijn zakenpartner wacht mij op. Zodra ik de schuifdeur door loop, wordt mijn koffer overgenomen, de chauffeur staat klaar en we rijden direct door naar mijn hotel. De zakenpartner regelt altijd de mooiste suite, dus ik kan een goede nacht uitrusten in alle luxe en comfort.
Heerlijk, Shanghai heeft schitterende hotels voor zakenreizigers, mijn zakenpartner verzorgt voor mij altijd een fraaie suite

Een leuke ruimte in het hotel, gewoon omdat het kan ;-)

Donderdag 20-10
De volgende ochtend om 10:00 word ik opgehaald, we gaan ontbijten. Hij weet dat ik alleen Westers eten wil. Ieder keer als ik kom, heeft hij weer een paar nieuwe stekjes uitgezocht om te gaan eten dus saai is het zeker niet.
Dit is wel een pluspuntje aan zakenreisjes. Er is geen haast 's morgens om de kinderen wakker te maken en er hoeft geen ontbijt plus lunch voor het hele gezin gemaakt te worden.

11:00 uur
Onze eerste bespreking. Daarna gaan we de stad in en brengt hij mij naar een aantal haarwerkzaken. We bezoeken een leuk stadje waar het "oude" China nog te zien is, en bezoeken een tempel.

Tempel oude stijl, schitterend!

Het oude China zoals het ooit was. Dit stukje stad is behouden gebleven en is nu een bezienswaardigheid. Het vakmanschap en de architectuur is een lust voor het oog.

Hierna word ik weer naar m'n hotelkamer gebracht om even uit te rusten. Rond 20:00 word ik weer opgehaald en gaan we dineren. Na het diner gaan we nog even shoppen. Shanghai is een wereldstad, alle grote merken zitten daar, dus kijken en shoppen kan je daar fantastisch

Shop till you drop, dat kan uitstekend in Shanghai!

Shanghai, groot, groter, grootst,

21-10
Om 06:00 gaat de wekker, rond 07:00 vertrekken we naar het vliegveld. Vandaag vliegen we naar Qingdau om daar een bezoek te brengen aan de fabrieken. Het is gelukkig maar een uurtje vliegen. Naast al dat vliegen wat tijd kost, heb je steeds nog de reis naar het vliegveld, zoveel uur van te voren inchecken, rijen bij de douane enz. Dat maakt dit reizen tijdrovend en vermoeiend. Zodra we aankomen staat er een chauffeur klaar om ons naar het hotel te brengen, we blijven 1 nacht in Qingdau slapen.

De hotelkamer is voor business mensen voorzien van extra's als een printer en goed bureau

Een massagestoel op je hotelkamer... compleet met vogelgeluidjes 20.000 mogelijkheden... hoe vind je dat?

De entree van het hotel: marmer, bladgoud en pracht en praal... Als je dit moet boenen dan ben je goed zuur...

Lekker badderen - natuurlijk heb je 24/7 al het nieuws binnen oogbereik in elke ruimte van je suite...

Nadat we opgefrist zijn, rijden we naar de fabriek. Dat is heel andere koek dan Shanghai. Dat is een grote wereldstad, met alle luxe en gewoontes zoals wij kennen. Qingdau is op zich ook een grote stad maar meer gelegen in een achterafgebied. Hier komen minder buitenlanders en is alles vies en stoffig. De wc's zijn meestal slechts een gat in de vloer en er is absoluut geen cola light te verkrijgen!! (en dat drink ik de hele dag dus afzien voor mij).

De autoreis duurt ruim 2 uur. Eenmaal aangekomen worden we opgewacht door de vrouwelijke manager. Ik ken haar al lang, de gebruikelijke formaliteiten kunnen we overslaan, we gaan direct de besprekingen in. Na de lunch gaan we aan het werk in de fabriek. Ik laat zien wat en hoe alles gemaakt moet worden. Altijd zo leuk, staan ze met z’n allen supersnel overal notities van te maken, maar allemaal in Chinese tekens. Mij een raadsel dat ze zo kunnen begrijpen wat het moet worden.

Stokje spin, iemand?

Stokje larven, liefhebbers?

Hét monument van Qindau... een abstracterig dinges wat wel fraai is om te zien overigens

Ons hotel ligt dicht bij de kust. De volgende ochtend gaan we eerst een kijkje nemen bij de zee. Een openbaring, want dit was een moment dat ik even helemaal tot rust kwam, ik ademde in en uit, sloot even m'n ogen en dacht... Wauw, ik kan ook ergens rustig van genieten.

Een momentje van rust aan zee... dat gebeurt mij anders nooit ;-)

Nog geen 5 minuten later werd ik alweer onrustig. Hoe dan... is een gekte, dat ik altijd maar productief moet zijn. Even later belde de chauffeur gelukkig dat hij ons opwachtte bij het hotel. Ongeveer anderhalf uur rijden naar de volgende fabriek. Hier bespraken we tot laat in de middag alle nieuwe ontwikkelingen en werkten we mijn nieuwe ideeën uit. Na het eten wilde ik graag nog naar een groothandel. Kosten of moeite word bespaard, de man van de manager word ook opgetrommeld. Alles word meteen in werking gezet om de beste groothandel te zoeken. We rijden erheen, een behoorlijke omweg naar het vliegveld, maar de mensen daar zijn zo fantastisch. De manager van de fabriek regelt alles, zodat ik het mooiste en beste gereedschap aan kan schaffen. Alles word gegraveerd, zodat m'n medewerkers allemaal hun eigen gereedschap hebben. Ideetje van onze technisch manager. Missie geslaagd. De hele delegatie brengt ons naar het vliegveld. Laat in de avond vliegen we terug naar Shanghai. Rond middernacht kom ik aan in m'n hotel in Shanghai. Snel slapen.

Topkwaliteit Japans staal, compleet gegraveerd met de namen van onze medewerkers, schitterend om straks mee te werken

Uiteraard is elke set gereedschap mooi verpakt in een bijbehorend koffertje. Mét naam van de medewerker er in gegraveerd.

22-10
Vroeg in de ochtend om 08:00 word ik opgehaald en vlieg ik naar Nederland -met helaas een lange tussenstop in Moskou. Ik krijg nog wat zakgeld van m'n zakenpartner voor als ik door de douane ben, om wat te eten en te drinken. Zo schattig, mijn gehele periode daar hoef ik geen portemonnee te trekken. Dat is weer eens iets anders dan in Nederland, met twee tienerkinderen...haha...

Eenmaal thuis wacht de drukte en de fun van een gezin met twee pubers.. uit de watten en werk aan de winkel ;-)

Weer even afkicken van het prinsessen leven, waarin alles geregeld en verzorgd wordt. Om 22:25 kom ik aan in Amsterdam, uiteindelijk lig ik rond 01:00 in bed. Omdat ik al jarenlang veel verre vluchten maak, heb ik nooit last van een jetlag. Dit keer heb ik ‘t wel heel bont gemaakt; binnen 3 weken ben ik door twee verschillende tijdzones heen gevlogen. Twee weken geleden was ik nog in Curaçao voor mijn kinderen, die deelnamen aan de World Cup karate. In Curaçao is het 6 uur vroeger en in China is het 6 uur later. Eenmaal in Nederland is het business as usual en mijn online agenda checken. Deze stond gelukkig weer bomvol afspraken, want mijn collega’s en klanten kunnen op de beschikbare tijden gewoon hun informatiegesprekken inplannen.

23-10
Mijn biologische klok maakt mij weer keurig om 06:30 wakker. Jammer, want de kids hebben vakantie, dus ik hoefde eigenlijk niet heel vroeg op te staan. Het gewone leven gaat verder. Klokslag 10 uur zit ik met mijn dochter bij de orthodontist. Daarna gewoon weer aan het werk. Dus voor iedereen die mij benijd dat ik zoveel vlieg, hier lees je dat het iets minder romantisch is dan het lijkt. Desalniettemin doe ik het graag. De besprekingen gaan leiden tot verbeteringen voor nog mooiere en duurzamere haarwerken tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Uiteindelijk worden onze klanten daar gelukkig van en dat is ooit de drijfveer geweest om met dit bedrijf te starten, en is nog elke dag mijn motivatie om er zoveel tijd en energie in te blijven steken.