En hoe nu verder . . .

En hoe nu verder . . .

 

We hopen met z’n allen dat er nu snel wat meer duidelijkheid komt, duidelijkheid over de juiste mondkapjes die we nodig hebben. Duidelijkheid over de verdere voorzorgsmaatregelen, zodat we onze salons snel coronaproof kunnen maken. Om aan het “nieuwe” werken te kunnen gaan. We zijn ondernemers, we kunnen niet stil zitten, stil zitten is voor ons achteruitgang. Laat ons in ieder geval iets doen, zodat we meer zicht krijgen in wat er komen gaat. Wij ondernemers willen altijd een stapje meer zetten, maar welke stap moeten we maken. 

 

Er word heel hard geroepen dat we toch 90% van de loonkosten doorbetaald krijgen, maar in werkelijkheid is dit natuurlijk niet zo rooskleurig als het klinkt. De 90% is voor als je 3 maanden helemaal geen inkomen genereert. Omgerekend zal het in de meeste gevallen zo zijn dat er misschien 45% vergoed word. Natuurlijk is dit super!!! Want 45% is beter dan niks, maar als ik dan vanmorgen weer naar WNL kijk en Lilian Marijnissen zo makkelijk hoor praten dat ze het belachelijk vind dat er vraag is vanuit de ondernemers naar de werknemers toe om misschien iets in loon in te leveren, of om de vakantiegelden uit te stellen, denk ik, dat ze er ook echt niks van snapt. Dit zijn creatieve oplossingen van ondernemers om op deze manier te kunnen overleven. Ervoor te zorgen dat ze straks zo snel mogelijk ook dit weer aan kunnen vullen, maar wel om iedereen nog van hun baan te kunnen verzekeren.

 

Dan is het ook nog eens zo, dat de loonkosten uiteraard maar een deel van de volledige kosten van een onderneming zijn. In het gunstigste geval, als we het allemaal zo voor elkaar zouden hebben zoals we geleerd hebben op school. Zouden de loonkosten ongeveer 28% van de omzet mogen zijn. Bij de meeste bedrijven ligt dit tussen de 40 en 60%. Dus voor een ieder die goed kan rekenen kun je bedenken dat er al 55% van de loonkosten opgehoest moet worden, en daarnaast alle vaste lasten die gewoon doorlopen. 

 

In het scenario dat alle inkomsten gewoon doorlopen is het bij de meeste ondernemingen iedere maand al puzzelen om alles rond te breien. Dit doen ondernemers met heel veel liefde, Ze puzzelen en zijn creatief met ondernemen, veelal zonder dat de werknemers zich druk hoeven te maken of ze aan het einde van de maand betaald krijgen. Dat is de drive van de meeste ondernemingen.

 

Het is niet zo dat als je een bedrijf hebt, je automatisch rijk bent en wel geld zult hebben. Veel MKB ers hebben net als hun werknemers een “normaal” salaris met benefits. De benefits staan vaak totaal niet in perspectief met alle stress, risico’s en overuren die een ondernemer extra werkt.

 

Het is al een feit dat de ondernemers dus jarenlang alle risico’s hebben genomen zowel zakelijk als privé om überhaupt een zaak op te hebben kunnen starten. Waardoor zij werkgelegenheid hebben kunnen genereren aan tal van werknemers. Het risico om mensen in loondienst te nemen, brengt voor velen ondernemers al stress met zich mee, want wat als er een maand minder omzet binnen komt, je móet wel je personeel betalen. Ikzelf ben begonnen met mijn nichtje in dienst die begon met een BOL opleiding. De eerste maanden heb ik vaak wel haar kunnen betalen, maar had ikzelf weinig tot niks. Terwijl uiteraard ik als volleerd haarstylist al het werk deed, en naast het werk alles moest regelen, ideeën bedenken om aan meer klanten te komen, investering’s  risico’s moest nemen om te kunnen groeien, waardoor er uiteindelijk meer omzet kon komen. Zo zijn de meeste ondernemingen begonnen, hard bikkelen, risico’s nemen en opkrabbelen en doorzetten als het voor de zoveelste keer weer anders was uitgepakt als dat je had gedacht.

 

Ik zeg niet dat de overheid ons allemaal een hand moet toereiken, en ons allemaal staande moet houden. Dat zal een onmogelijke taak zijn. Iedereen met een gezond verstand zal kunnen snappen dat dit niet mogelijk is. Maar bind onze handen dan niet vast door ons uitzichtloos te laten. Laat ons zelf aan de gang gaan om op deze manier weer zelf te kunnen verdienen. We willen geen handjes op houden. Geef ons richtlijnen dat we weer kunnen ondernemen, dat waar we zo goed in zijn. Ook hier krabbelen we wel weer uit op. Ook dit gaan de meeste creatieve van ons overwinnen. Maar laat ons alsjeblieft werken, geef ons de normen van de mondkapjes, de meeste van ons hebben overal hun spatschermen al klaar staan. Alles in de salons is inmiddels alweer omgebouwd en coronaproof gemaakt. Snij de onzichtbare zwachtels los waarmee onze handen nu gebonden zijn en geef ons weer hoop.

 

Zoals iedereen inmiddels wel weet, worden onze haarwerken niet op ons atelier in Nederland gemaakt, maar op Bali, Indonesië. Dit houd uiteraard in dat nu ook daar de vrouwen minder tot geen werk meer hebben. Helaas heeft ook op dit prachtige eiland corona huisgehouden. Gelukkig hebben ze inmiddels ook daar alle aanpassingen en maatregelen getroffen, zodat ze ready zijn om weer in grote aantallen jullie prachtige haarwerken, die allemaal haartje voor haartje worden geknoopt met veel zorg en liefde te maken.

 

Er zijn zoveel mensen afhankelijk van ons. Onze klanten, ernstig zieke klanten die nu te kampen hebben met, naast deze vreselijke corona crisis, de ergste periode in hun leven. Zij vechten tegen kanker, ondergaan nu chemokuren. Wij helpen ze hier normaliter mee, wij hebben zoveel ervaring met vrouwen in deze periode. We zijn hun schouder om tegenaan te praten, we geven tips. En naast dit alles, voorzien we ze van dat kleine stukje zelfbeeld, we maken de mooiste haarwerken om door deze tijd te komen. Om ervoor te zorgen dat kleine kinderen hun moeder niet kaal hoeven te zien. Dat als ze al even naar buiten gaan, niet iedereen ze anders aan kijkt. Want juist nu moeten ze sterk zijn en dat lukt niet als je alleen maar aangestaard word door medelijdende ogen.

 

En niet alleen de vrouwen die kanker hebben helpen wij. We hebben klanten die al ruim 20 jaar komen, waarvan niemand in hun omgeving weet dat zij alopecia hebben. Deze klanten zijn afhankelijk van ons. Wij moeten hun haarwerken kunnen onderhouden en zodra er een nieuwe noodzakelijk is, moeten wij snel kunnen handelen. Allemaal om hun zelfvertrouwen en eigenwaarde te kunnen garanderen. Haar is de omlijsting van je gezicht, het is je identiteit, hier zorgen wij voor. Het is meer dan een knipbeurt, meer dan een uitgroei kleuren. Haar van haarwerken groeit niet, dit word dagelijks gedragen en er komen geen verse nieuwe haren bij. Een haarwerk draag je een bepaalde periode mooi en prachtig. Maar als het haar op is en dof en droog word, moet het vervangen worden. En onze klanten doen dit op tijd, zodat hun omgeving nooit hoeft te zien dat ze geen “Pam, je haar danst” haar van zichzelf hebben. Nee, dit kopen zij, maar omdat we altijd accuraat kunnen helpen, is dit onzichtbaar. Al deze klanten leven net als wij momenteel in dagelijkse stress. Wanneer gaan we weer open en wanneer kunnen we ze weer helpen!!!!

 

Artikel geplaatst op: 1 mei 2020